Skaidrojums par SLO gada pārskatiem
Tā kā vairākām sabiedriskā labuma organizācijām Valsts ieņēmumu dienests pieprasījis sniegt detalizētu informāciju par saimnieciskās darbības ieņēmumu izlietojumu, lai izvērtētu biedrības veikto sabiedriskā labuma darbības atbilstību SLO likuma prasībām, skaidrojumu par šo jautājumu sniedz eLPA.
SLO likuma 11.panta otrā daļa ietver ieņēmumu izlietojumu ierobežojumus, nosakot, ka SLO no ziedojumu un ieņēmumu no saimnieciskās darbības kopsummas tikai 25% var novirzīt administratīvajiem izdevumiem, ar nosacījumiem:
– ja SLO saņemto ziedojumu kopsumma kalendārajā gadā pārsniedz 12 minimālās mēneša darba algas jeb 24, 000 EUR;
– attiecas uz ieņēmumiem no tās saimnieciskās darbības, kurai piemēro nodokļu atvieglojumus.
Savukārt atbilde uz biedrību jautājumu, vai saņemtos ieņēmumus biedrība drīkst ieguldīt projektu priekš-finansēšanā vai līdzfinansēšanā, atrodama SLO likuma 3.un 10.panta kopsakarā. Ieņēmumus ieguldīt projektu priekš-finansēšanā vai līdzfinansēšanā nav aizliegts, ja tas noteikts ziedojuma līgumā. Ja mērķis nav noteikts, ieņēmumi izlietojami SLO statūtos, satversmē vai nolikumā norādītajiem mērķiem, ar nosacījumu, ka tam nav komerciāls raksturs un ja tas vērsts uz sabiedriskā labuma darbības nodrošināšanu.
Tāpat SLO 11.pants un MK noteikumu par SLO administratīvajiem izdevumiem, kas izdoti saskaņā ar SLO likuma 11.panta trešo daļu, 3.6.punkts, „sniedz” atbildi uz biedrību jautājumu, vai saņemtie ieņēmumi var tikt izmantoti biedrības biroja uzturēšanās izmaksu segšanai laikā, kad nav aktīvu projektu, nosakot, ka par SLO administratīvajiem izdevumiem ir uzskatāmi: izdevumi par saņemtajiem citu personu pakalpojumiem, telpu nomu, apkuri, apgaismošanu, tālruni, pasta pakalpojumiem, kancelejas izdevumus, kā arī organizācijas īpašuma apdrošināšanas maksājumi. eLPA norāda, ka no šī tiesiskā regulējuma neizriet aizliegums biroja uzturēšanas izmaksas, kas ir viens no administratīvo izdevumu komponentēm, segt laikā, kad nav aktīvu projektu.