2012. gada pētījums par 37 Eiropas izglītības sistēmām

Skolēniem Eiropā nepieciešama arvien ilgāka skološanās un darba tirgum piemērotāka izglītība, secināts Eurydice* tīkla publikācijā „Pamatdati par izglītību Eiropā 2012”. Pētījumā par 37 Eiropas izglītības sistēmām arī uzsvērts, ka izglītības iestādes kļūst arvien patstāvīgākas un īpašu vērību pievērš kvalitātei, lai gan izglītības finansēšana ir liels izaicinājums krīzes laikā.

Secināts, ka gandrīz visās izglītības sistēmās Eiropā ir skaidri saskatāma tendence paildzināt obligātās skološanās laiku un formālo izglītību sākt arvien agrākā vecumā. Neskatoties uz to, ka visās valstīs obligātais izglītības saturs tiek noteikts centralizēti, tomēr ikdienā skolām ir daudz vairāk brīvības mācīšanas metožu un mācību līdzekļu izvēlē, skolēnu grupēšanā un iekšējā vērtēšanā. Skolās pedagogiem tiek dota lielāka patstāvība lēmumos par mācību metodēm un iekšējās vērtēšanas kritērijiem. Daudzās valstīs notiek skolu ārējā vērtēšana, ko parasti veic inspekcija, un iekšējā vērtēšana, ko veic skolas kolektīvs.

 

*Eurydice tīkla nozīmīgākā publikācija izseko galvenajām izmaiņām Eiropas izglītības sistēmās pēdējā desmitgadē. Ziņojumā statistika apvienota ar aprakstošu informāciju, raksturojot 37 Eiropas izglītības sistēmu uzbūvi, vadību un norises no pirmsskolas izglītības līdz augstākajai izglītībai. Ziņojums ir kopīgi ar Eiropas Kopienu Statistikas biroju Eurostat veidota publikācija, kurā izmantoti Eurydice tīkla valstu nodaļu, Eurostat un Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA 2009 apkopotie dati. Eurydice tīklu Latvijā pārstāv Valsts izglītības attīstības aģentūra.